beerbike

3. 9. 2020 / 

Aktuality

Turistické atrakce trnem v oku Pražanů

Turistický ruch k životu v centru evropského hlavního města nepopiratelně patří. To, co je oblíbené mezi turisty, nemusí ale nutně vyhledávat domácí obyvatelé. Ba naopak – řada turistických lákadel je pro místní velmi obtěžující. Výjimkou v tomto ohledu není ani Praha, a tak se to, jaká je vlastně únosná míra mezi podporou cestovního ruchu a spokojeností obyvatel, stalo na úrovni hlavního města předmětem mnoha debat.

Mezi turisty jsou oblíbená a Pražanům jsou trnem v oku – tak lze zjednodušeně popsat situaci v souvislosti s pivními koly. Jde o pojízdné pivní bary, původně z Nizozemska, které jsou poháněny samotnými pijany. Uvezou 12 až 16 osob a není výjimkou, že součástí tzv. beerbiku je i hlasitý stereo přehrávač.

Důvodů, proč Pražené nemají tyto pojízdné bary zrovna v lásce je hned několik. Kromě samotného faktu, že je posádka takového kola pod vlivem alkoholu často hlučná a svým projevem obtěžuje okolí, se na beer bike vztahují pravidla jako pro běžné cyklisty, a tudíž takové kolo může jezdit i po cyklostezce či parcích. Svými rozměry se však kolo vyrovná leckteré dodávce a je tedy zřejmé, že na běžné cyklostezce je pro okolí takový prostředek nebezpečný. Ani jízdou po silnici se ale problémy s pivními koly neřeší. Řidiči si totiž stěžují, že kola na silnici překáží, jsou pomalá a omezují plynulý provoz. Nejčastějším argumentem v diskusích proti pivním kolům je ale to, co je vlastně podstatou této turistické atrakce – tedy alkohol. Provozovatelé se však brání a odkazují na předpisy, podle kterých je řidičem pouze ten člen posádky, který drží řídítka, ostatní pijani jsou tedy spolujezdci a v jejich případě tak konzumace alkoholu není nijak omezená.

Snahy o regulaci a případný zákaz pivních kol lze sledovat po celé Evropě. Paradoxem je, že jako první k úplnému zákazu přistoupil Amsterdam, hlavní město země, ze které beer bike pochází. V Praze probíhají debaty na toto téma již více než dva roky a za tu dobu se podařilo dosáhnout několika drobných vítězství. Původní plán, tedy zrušení pivních kol k srpnu 2019, nakonec ztroskotal a byl Ministerstvem dopravy odložen na neurčito, nicméně obyvatelé Prahy 1 se nakonec přeci jen dočkali a začátkem března roku 2020 začal v širším centru Prahy platit zákaz vjezdu kolům širším než 1,2 metru. Provozovatelé pojízdných barů se ale nevzdávají a pivní kola nyní můžete potkat v Karlíně. Ani na Praze 8 ale nejsou obyvatelé z pivních cyklistů nadšení, a tak tamní radnice již projednává příslušné kroky.

Další Pražany ne zcela oblíbenou atrakcí jsou sdílené koloběžky, které na území Prahy provozuje hned několik společností. Tyto koloběžky mají oblibu po celém světě již řadu let. I přesto si mezi místními nenašly své fanoušky. Pražané si stěžují především na „všudypřítomnost“ koloběžek. Často totiž překážejí v cestě, protože je jejich uživatelé nechávají na naprosto nevhodných místech. Obtěžující jsou pro místní ale také podnapilí turisté, kterým tyto koloběžky slouží k zábavě, a výjimkou bohužel nejsou ani lidé, kteří při jízdě na sdílených koloběžkách nerespektují pravidla silničního provozu. Celá situace došla až tak daleko, že někteří obyvatelé Prahy začali záměrně koloběžky poškozovat. Problém se sdílenými koloběžkami ustoupil pivním kolům, jejichž zákaz byl v posledních letech v Praze prioritou. Tak trochu nápomocný byl v tomto případě i boj proti nákaze koronavirem. V rámci přibrzdění sdílené mobility došlo ke značnému omezení právě i provozu zmíněných koloběžek. Prozatím byl odložen i příchod nového estonského poskytovatele této služby. Jaký bude další vývoj boje Pražanů s touto turistickou atrakcí, však stále zůstává otázkou.

Máte na nás dotaz?

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *